Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

Podatki i ulgi.

Ikona: Kalkulator

Rozliczanie podatku holenderskiego

Każda osoba legalnie zatrudniona w Holandii może się rozliczyć ze swoich dochodów i otrzymać ewentualny zwrot podatku holenderskiego.

Zeznania podatkowe można składać do 5-ciu lat wstecz, oznacza to, że z końcem roku 2024 upływa termin rozliczenia podatku dochodowego za rok 2019. Pracującym w Holandii przysługują różnego rodzaju ulgi podatkowe, dofinansowania i zasiłki. Każda forma dofinansowania jest rozpatrywana indywidualnie, ponieważ jest zależna od sytuacji osobistej i rodzinnej.

 

Rozliczenia podatku holenderskiego odbywają się na podstawie rocznej karty podatkowej – tzw. 'jaaropgave'. Kartę podatkową wydają pracodawcy w pierwszych tygodniach nowego roku kalendarzowego. Jeśli w ciągu roku miałeś kilku pracodawców, każdy z nich musi wystawić oddzielną kartę podatkową. Jeśli pobierałeś holenderski zasiłek dla bezrobotnych, również otrzymujesz dokument 'jaaropgave' od instytucji wypłacającej zasiłek.

Co zrobić, jeśli nie uzyskałeś takiego dokumentu? - kliknij w ten link.

 

Czas oczekiwania na zwrot podatku holenderskiego jest zależny między innymi od terminu złożenia zeznania. Holenderski urząd Belastingdienst informuje, że na wydanie definitywnej decyzji, dotyczącej kwoty naliczonego podatku, ma maksymalnie 3 lata.

Jeśli otrzymałeś z urzędu niebieską kopertę z listem, którego tytuł brzmi "Aangiftebrief" oznacza to, że holenderski urząd skarbowy zobowiązuje Cię do złożenia deklaracji za dany rok podatkowy.

 

Jeśli chcesz rozliczyć podatek, przynieś ze sobą:

  • dokumenty 'jaaropgave' od wszystkich holenderskich pracodawców z danego roku,
  • informacje o zatrudnieniu poza Holandią,
  • adres do korespondencji, który podałeś w Belastingdienst (czyli w holenderskim urzędzie skarbowym).

 

Nie masz czasu lub możliwości przyjść osobiście? Możesz rozliczyć się korespondencyjnie.

  • Wyślij nam swoje dane kontaktowe, a zadzwonimy do Ciebie i prześlemy kwestionariusz i listę dokumentów, które są niezbędne do rozliczenia Twojego podatku.
  • Podamy Ci także numer konta bankowego, na które należy dokonać płatności za wykonanie usługi.
  • Jeśli dokumenty lub informacje, które nam przekażesz, będą niekompletne, będziemy Cię prosili o dosłanie danych, niezbędnych do wypełnienia deklaracji podatkowej.
  • Po otrzymaniu wpłaty na konto bankowe i wszystkich informacji niezbędnych do rozliczenia Twojego podatku, wyślemy kompletną deklarację podatkową do holenderskiego urzędu Belastingdienst.
  • Czas oczekiwania na decyzję urzędu może wynosić kilka miesięcy.

 

Koszt usługi:

  • od 280 zł
  • koszt rozliczenia, w przypadku gdy przez część roku byłaś/-eś zameldowana/-y w Niderlandach (M-biljet) wynosi 320 zł
  • dla studentów koszt złożenia zeznania wynosi 250 zł

 

Ulga podatkowa 'Algemene Heffingskorting' potocznie zwana 'rozłąkowym'

Ulga podatkowa 'Algemene Heffingskorting', którą potocznie (i błędnie) nazywa się "rozłąkowym", to ulga, jaką można uzyskać, składając zeznanie podatkowe wraz z małżonkiem lub partnerem fiskalnym, który nie ma przychodów lub którego przychody są niewielkie. Niestety od roku 2023 ulga ta nie będzie już wypłacana, jeśli partner fiskalny urodził się po roku 1962.

Kwota ulgi jest zależna od wysokości zarobków uzyskanych w Holandii, okresu zatrudnienia i zarobków partnera fiskalnego.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, kto jest Twoim partnerem fiskalnym. Jest nim na pewno:

  • mąż lub żona,
  • osoba, z którą zawarłeś/-aś notarialnie kontrakt partnerski (według prawa holenderskiego),
  • osoba, z którą masz dziecko lub której dziecko adoptowałeś/-aś,
  • osoba, z którą masz kredyt hipoteczny na wspólną nieruchomość (mieszkanie).

 

Aby złożyć zeznanie podatkowe wspólnie z partnerem i wnioskować o 'Algemene Heffingskorting', Twój partner fiskalny musi posiadać numer BSN (dawniej sofi-nummer).

Kliknij w ten link, aby dowiedzieć się więcej o uzyskaniu numeru BSN dla Twojego partnera.

Maksymalna kwota ulgi w 2021 r. wynosiła 379 EUR, w 2022 r. 192 euro, jednak kwota ta jest zależna od Twoich dochodów i jest co roku pomniejszana przez państwo holenderskie. Ważne jest jednak to, że o zwrot ulgi można się ubiegać – podobnie jak w przypadku holenderskiego podatku dochodowego – do pięciu lat wstecz. Jeśli złożyłeś już zeznanie podatkowe za minione lata, a nie ubiegałeś się o ulgę, to istnieje możliwość złożenia korekty zeznania.

Koszt usługi:

  • Rozliczenie podatku holenderskiego wspólnie z małżonkiem (partnerem fiskalnym) wraz z rozliczeniem ulgi podatkowej: 400 zł

 

Karta podatkowa 'jaaropgave'

Rozliczanie podatku odbywa się na podstawie rocznej karty podatkowej – tzw. 'jaaropgave'. Kartę podatkową wydają pracodawcy w pierwszych tygodniach nowego roku kalendarzowego. Jeśli w ciągu roku miałeś kilku pracodawców, każdy z nich musi wystawić oddzielną kartę podatkową.

 

Co zrobić jeśli nie uzyskałeś takiego dokumentu?

Jeśli posiadasz ostatnie rozliczenie tygodniowe (zwane 'salarisspecificatie', 'loonspecificatie' lub 'loonstrookje'), możemy rozliczyć podatek na podstawie tego dokumentu.

Jeśli nie posiadasz takiego dokumentu, możemy odzyskać Twoje dokumenty 'jaaropgave' lub uzyskać wszelkie informacje konieczne do złożenia zeznania.

Pomagamy uzyskiwać karty podatkowe również osobom, które otrzymywały zasiłek dla bezrobotnych w Holandii.

 

Numer BSN (dawniej sofi-nummer) dla partnera fiskalnego

Aby uzyskać ulgi podatkowe z tytułu wspólnego rozliczenia z małżonkiem lub partnerem fiskalnym, osoba, z którą się rozliczamy musi posiadać numer BSN (dawniej sofi-nummer).

Pomożemy Ci w uzyskaniu numeru BSN dla Twojego małżonka lub partnera fiskalnego, musisz tylko dostarczyć:

  • kolorowe kopie dowodów osobistych lub paszportów obu partnerów fiskalnych,
  • kopię numeru BSN (sofi-nummer) osoby składającej wniosek,
  • dokumenty potwierdzające związek pomiędzy partnerami fiskalnymi:
    • europejski akt małżeństwa w przypadku małżonków
    • europejski akt urodzenia dziecka
  • zaświadczenie o zameldowaniu wydane przez Urząd Miasta lub Gminy, potwierdzające adres zamieszkania osoby, która chce otrzymać numer BSN i zawierające datę zameldowania.
    • Zaświadczenie nie może być starsze niż pół roku.
    • Jeśli małżonek pracujący w Holandii jest zameldowany w którejś z holenderskich gmin, to mąż / żona przebywający/-a w Polsce przedstawia zaświadczenie o zameldowaniu w Polsce.

Koszt usługi:

  • 400 zł

 

Przekazanie numeru konta do Belastingdienst

Kilka lat temu holenderski urząd Belastingdienst wprowadził nowe zasady, dotyczące wypłacania ulg podatkowych, dodatków i kwot nadpłaconych podatków. Wszystkie wypłaty są dokonywane na jedno konto, którego jesteś właścicielem.

Oznacza to, że kwoty dodatków lub zwrotów, przeznaczone dla Ciebie, zostaną wypłacone tylko na takie konto, które należy do Ciebie.

 

Czy coś się zmieni w Twoim przypadku?

  • Podałeś w Belastingdienst jeden numer rachunku bankowego, którego jesteś właścicielem – w tym przypadku nic nie ulega zmianie.
  • Belastingdienst otrzymał od Ciebie w przeszłości kilka numerów kont. Jeśli jesteś właścicielem któregoś z tych kont, to holenderski urząd skarbowy wybierze to właśnie konto i w przyszłości na nie będzie dokonywał wpłat.
  • Jeśli Belastingdienst nie posiada numeru Twojego rachunku, otrzymasz prośbę o podanie numeru konta należącego do Ciebie.
  • Jeśli holenderski urząd skarbowy posiada numery kont, które podałeś przy wcześniejszych rozliczeniach, ale nie jest w stanie zweryfikować, czy dane konta należą do Ciebie, to wtedy Belastingdienst wysyła list z prośbą o wysłanie dokumentów potwierdzających, że to Ty jesteś właścicielem któregoś z podanych rachunków bankowych.

 

Koszt przekazania numeru konta do Belastingdienst:

  • 80 zł

 

Zmiana adresu do korespondencji w urzędzie Belastingdienst:

  • 80 zł

 

Jeśli potrzebujesz więcej informacji – zadzwoń do nas: +48 608 003 828 lub odwiedź nas w naszym biurze: Racibórz, ul. Drzymały 36/1.

Zobacz, co jeszcze możemy Tobie zaoferować:

 
 
Skontaktuj się z nami